Vroeger.. Toen ik een klein meisje was luisterden ik -al dan niet stiekem- naar de verhalen van mijn oudere zus en haar vriendinnen. Het ging over dingen waar ik nog te jong voor was maar al wel nieuwsgierig naar zoals roken, vriendjes en feestjes. Ik lette goed op, wat was nou wel stoer en wat niet. Ik probeerde hetzelfde te praten en aapte de kledingstijl na.
De kracht van influencers
Tegenwoordig heb je influencers. Vaak jonge mensen, die veel volgers hebben op social media kanalen (gamers, Tiktokkers, YouTubers). Jongeren identificeren zich met deze influencers. Ze geven via vlogs of TikTok-filmpjes een uniek kijkje in hun leven. Dit kan gaan over voor ons soms héle persoonlijke zaken zoals relaties (hoe maak je het uit? stress op school, psychologische problemen). Deze posts dienen ook als voorbeeld hoe je je gedraagt, welke woorden cool zijn, welke kleding je draagt. De invloed is groter bij jongeren dan bij volwassenen omdat veel van deze zaken nog nieuw zijn in hun leven.
De kracht van deze influencers is dat ze dagelijks posten over herkenbare dingen. Je kunt als kijker meteen reageren en dan heb je nog kans dat je een reactie terugkrijgt. Daardoor voelen volgers echt een band met hun rolmodellen. Alsof het echte vrienden zijn. En die band is natuurlijk juist goud waard voor marketeers.
Beïnvloeding en reclame
De naam influencer zegt het natuurlijk al. Ze beïnvloeden onze kinderen. In het gedrag maar ook in welke producten je móet hebben, zoals kleding, make-up en games.
Een paar punten over reclame:
- De meeste kinderen zijn op de hoogte van het verdienmodel van influencers. Ze weten dat ze geld verdienen door producten te laten zien en aan te bevelen. Maar uit onderzoek blijkt dat ze zichzelf overschatten wat betreft het herkennen van reclame.
- Er zijn regels omtrent het maken van reclame. Influencers moeten het duidelijk maken als ze reclame maken en betaald worden voor samenwerkingen. Deze regels worden echter lang niet altijd nageleefd of kinderen zien de waarschuwing (vaak met tekst onder de video) niet. Bijvoorbeeld omdat ze denken dat het er niet bij hoort of omdat ze zelf tijdens het kijken druk bezig zijn met huiswerk of gamen.
- Voor scholen is er veel lesmateriaal over reclamewijsheid beschikbaar.
TIPS voor ouders
- Het is normaal dat je kind zich laat beïnvloeden. Soms lijkt het net alsof je kind even iemand anders is met een bepaald toontje, specifieke woorden, handgebaren. Dat is oké. Zie het als oefenen voor later.
- Voor kinderen kan een kanaal heel behulpzaam zijn. Bijvoorbeeld als het gaat over gevoelige thema’s of taboes, zoals seksualiteit of levensvragen. Kinderen zien zo dat ze niet de enige zijn.
- Ga eens met je kinderen in gesprek, wie volgen ze op social media? Wie vinden ze interessant en waarom. Doe dit zonder oordeel. Je leert zo meer over wie ze volgen, maar ook over je kinderen en wat ze bezighoud!
Nog een vraag. Wie volg je zelf op social media? En hoe denk je dat ze jou beïnvloeden? Eerlijk!