Schermgedrag loopt uit hand in Coronatijd.

Schermgedrag van kinderen loopt uit de hand in Coronatijd

Hoe ga hier mee om als ouder? 

We vinden het als ouder maar moeilijk om aan te zien, onze kinderen vastgeplakt aan hun telefoon. Al die uren appen, gamen, YouTube kijken en dan nu ook -tijdens corona- schoolwerk en zelfs hobby’s online. Dat kan toch niet goed zijn? Veel ouders voelen zich schuldig en tegelijkertijd vinden we het moeilijk om hun schermtijd te begrenzen. Een belangrijk deel van hun dagelijks leven speelt zich nu eenmaal online af. En wat moeten ze anders doen nu?

Hoe ga je in het huidige digitale tijdperk hier nu mee om als ouder? Hoeveel schermtijd is gezond voor je kind en hoe houd je het binnen de perken zonder een dagelijkse strijd? Ik geef je een aantal praktische tips.

De onderliggende vraag is: hoe gezond is het? Welke effect heeft schermtijd op de mentale en fysieke gezondheid? De wetenschap op dit vlak is nog jong en er zal de komende jaren nog veel onderzoek naar gedaan worden. Toch is er al wel een hele hoop over te zeggen.

Digitaal balans houden moet je leren
Uitgangspunt moet zijn dat je kind leert zijn eigen schermgedrag te controleren. Het doel is niet dat hij uiteindelijk altijd de orders van de ouder opvolgt, maar dat hij leert om te doseren. Digitaal welzijn is dat je weet hoe je online mediagebruik kan inzetten voor een gezond en fijn leven, zonder je erin te verliezen.

Schermtijd
Veel organisaties op het gebied van mediawijsheid adviseren een schermtijd (gebaseerd op leeftijd) in te stellen. Anderen deskundigen adviseren weer om naar het individu te kijken. Het kan handig zijn een schermtijd in te stellen, een kind heeft bijvoorbeeld anderhalf uur schermtijd en mag dit dan zelf over de dag verdelen. Zo heeft hij toch controle, leert doseren en weet ook dat er beperkingen zijn. Nadeel is dat in de huidige tijd veel schoolwerk en sociaal contact ook online plaatsvindt. En wat doe je als een kind bijvoorbeeld een tutorial over pianospelen volgt?

Balans
Niet elk online activiteit is hetzelfde. Het is iets heel anders als je dochter met vriendinnen een online een dansje aan het oefenen is dan dat ze onderuitgezakt TikToks zit te kijken. Ook is het belangrijk om naar alle activiteiten van de dag te kijken. Heeft je kind na een dag studeren, buitenspelen en sociale contacten even tijd nodig om tot rust te komen en gaat hij een half uurtje gamen of kijken? Dan is daar misschien niet zoveel mis mee.
Balans in de dag is erg belangrijk. Niet voor niets zijn deskundigen bezig om een digitale schijf van vijf te maken.

Ook is het goed om naar je kind te kijken, hoe voelt hij zich na het gamen/kijken? Voelt hij zich lamlendig, agressief of gaat hij daarna ontspannen spelen. Vraag ook eens hoe ze zich voelen. Vaak herkennen kinderen wel dat ze hoofdpijn krijgen of zich ‘ niet lekker’ voelen na lang achter een scherm zitten.

Vertrouwen
Het is erg belangrijk dat je kind je in vertrouwen durft te nemen, daarvoor heb je een goede sfeer nodig. In het leven maak je nu eenmaal fouten, ook online. De kans is groter dat de gevolgen beperkt blijven als je kind je durft te vertellen dat hij bijvoorbeeld ruzie heeft via WhatsApp, een vreemd contact heeft gemaakt via Snapchat of iets onbedoeld online heeft gezet.

Tips:
• Stap uit de situatie van ruzie en forceren en begin met oprechte interesse. Waar is je kind online mee bezig? Stel vragen, kijk eens mee en probeer niet te oordelen. Doe ook een keer mee met gamen/TikTokken etc.

• Probeer inzicht te krijgen in het online gebruik. Is er een goede balans? Of komen huiswerk en buiten spelen in het gedrang. Heeft je kind moeite met doseren? Waar moet je hem stimuleren?

• Het is belangrijk dat een kind zelf het gevoel van controle heeft (in verhouding met wat hij aankan). Laat je kind zijn eigen strategie formuleren. Misschien wil hij eerst gamen en dan pas huiswerk maken? (Hoe graag jij dat ook andersom ziet.) En laat hem ook met eigen oplossingen komen. Bijvoorbeeld: ‘Als ik huiswerk maak, stop ik mijn telefoon in een zelfgemaakt doosje met een slot.’

• Concentreer je op andere belangrijke dingen in het leven. Als je bijvoorbeeld anderhalf uur buiten (met elkaar) bent geweest is er veel minder tijd over voor schermen. Heb ook oog voor de positieve momenten en moedig deze aan.

• Kijk naar je eigen schermgebruik. Goed voorbeeld doet volgen en stel -daar waar kan- gezamenlijk regels op voor het hele gezin. Daarnaast is het belangrijk dat je als ouder op gezette momenten met heel je aandacht bij je kind bent.

Hoe ga jij om met het begrenzen van schermtijd van je kinderen? Deel ook je eigen ervaring en tips met ons!

Groet,
Klaar

Klaar Mous is gespecialiseerd in digitale media en mediacoach. 

 

Meer tips over het digitale welzijn van je kinderen? Geef je hieronder op voor de nieuwsbrief.