Mag mijn kind een eigen YouTube-kanaal?
Als ik tijdens een workshop aan de kinderen vraag wie er wel eens YouTube kijkt, wordt er vaak hard gelachen. Iedereen natuurlijk! En veel ook. Maar ook op de vraag wie er YouTuber wil worden, reageren veel kinderen positief. Een eigen YouTube-kanaal is voor veel kinderen een grote wens.
Mag mijn kind op YouTube?
Of je kind op YouTube mag is voor veel ouders een moeilijke vraag. Er is veel negatieve aandacht voor YouTubers (of vloggers). Wat is er nou precies zo interessant aan al die ‘lege kletspraat’? Het kijken van al die filmpjes alleen al levert genoeg discussie op in huis.
Maar kan je ook iets leren van het hebben van een eigen YouTube-kanaal?
Voordelen van YouTube
Ouders hebben de neiging om de beslissing voor zich uit te schuiven of
verbieden het simpelweg. Maar wat zijn nou eigenlijk de risico’s van
filmpjes plaatsen op YouTube? Wat zijn de mogelijkheden om deze te beperken? En zijn er ook voordelen van het hebben van een eigen kanaal?
Begeleiding met sociale media
Kinderen van tegenwoordig leven in een samenleving waarin internet en sociale media een belangrijke rol spelen. Ze hebben deze nodig om te leren, zich te vermaken en te communiceren. Het is mogelijk en misschien verstandig om het gebruik hiervan te reguleren en te beperken maar het is vooral belangrijk dat ze begeleiding krijgen hoe hiermee om te gaan.
Voordelen van video’s voor YouTube maken
Het leren omgaan met sociale media maar ook jezelf online presenteren wordt steeds belangrijker in deze maatschappij. Al in het huidige schoolwerk maken kinderen steeds meer gebruik van video’s, maar ook zeker in hun verdere (school)carrière zal het een voordeel zijn als je jezelf goed kunt presenteren op film.
Daarnaast vereist het maken van video’s technische vaardigheden zoals filmen en monteren die handig zijn om te kunnen. Ook vereist het maken van leuke video’s behoorlijk wat creativiteit en doorzettingsvermogen. Hele handige vaardigheden om over te kunnen beschikken in de rest van je leven.
Je kind vraagt om een eigen YouTube-kanaal. Wat nu?
Als je kind (herhaaldelijk) heeft aangegeven op YouTube te willen is het belangrijk om met je kind in gesprek te gaan. Probeer niet negatief te reageren of het meteen te verbieden. Anders loop je de kans dat je kind je niet meer in vertrouwen neemt. Stel open vragen en wees oprecht geïnteresseerd. Van simpelweg verbieden leert een kind waarschijnlijk niet veel.
Voorbeeldvragen:
- Wie zijn volgens jou goede vloggers en waarom?
- Wat voor soort YouTuber wil je zijn? Wat zijn onderwerpen waarover je wilt praten?
- Wat wil je bereiken? Wil je beroemd worden of iets anders?
- Wat wil je van jezelf online laten zien en wat houd je voor jezelf?
Het is ook leuk en leerzaam om samen een aantal YouTubers te bekijken en ze samen te bespreken. Wat is hier goed aan? Leer je er iets van? Wat zou jij anders doen?
De risico’s van YouTube
De angst van sommige ouders is dat kinderen na het maken van YouTube video’s een soort beroemdheden worden die niet meer vrij door het leven kunnen gaan. Dit zal voor de meesten zo’n vaart niet lopen. Om een bekend YouTuber te worden moet je niet alleen talent hebben en de juiste begeleiding, maar moet je ook een enorme doorzetter zijn. Het opbouwen van een publiek kost veel tijd, energie en discipline. Veel kinderen houden het na het plaatsen van een paar leuke video’s voor gezien en gaan weer over op iets anders.
Haatreacties op YouTube
Maar toch is het goed om over de nadelen van YouTube na te denken. Ook als je niet beroemd bent, kan je te maken krijgen met negatieve reacties (ook wel: haatreacties geplaatst onder de video). Deze kunnen (ook later nog) een enorme impact hebben op je kind. Belangrijk is om dit van tevoren te bespreken. Hoe ga je hiermee om? (het simpelweg - trek je er maar niets van aan- is niet voldoende). Maak het bespreekbaar.
Daarnaast is het goed als jij én je kind je ervan bewust zijn dat deze filmpjes ook in zijn/haar latere leven online terug te vinden zijn.
Op YouTube maar alleen voor familie en bekenden
Je hoeft niet alles meteen voor het grote publiek beschikbaar te maken. Als je een YouTube-kanaal begint is het ook mogelijk video’s privé te houden (met een verborgen link) en alleen de link door te sturen naar familie en bekenden. Zo kan je kind een beetje oefenen. Een volgende stap kan zijn dat je bijvoorbeeld de reacties onder de video uitschakelt of alleen openbaar zet na goedkeuring.
Afspraken maken over wat je online zet
Het is natuurlijk belangrijk om naar je eigen kind te kijken. Waarom wil hij/zij op YouTube? Wil hij/zij het echt, of is het een opvlieging die misschien beter nog even uitgesteld kan worden? Snapt hij/zij wat je beter niet publiekelijk kunt delen? Misschien kan je hem/haar een paar proefvideo’s laten maken? Waar komt hij/zij mee? Hebben deze voldoende kwaliteit om te publiceren? Zijn de gemaakte afspraken nagekomen?
Voorbeelden van afspraken:
- Niemand ongevraagd filmen
- Niemand zonder toestemming op YouTube zetten
- Altijd je filmpjes eerst aan je ouders/verzorgers laten zien voordat je deze op YouTube zet
- Geen privé-informatie delen (adres, telefoonnummer)
- Niet schelden
- Geen rare/vieze filmpjes of gevaarlijke challenges.
- Positief zijn over anderen (het is alleen grappig als alle partijen het grappig vinden)
- Alle/nette kleding aan
Hoe ga jij als ouder met deze vraag om? Ik hoor het graag!
Wil je je kind goed begeleiden met het maken van de filmpjes, maar weet je zelf weinig over YouTube? Kom langs voor de privé workshop (ook in corona-tijd) in Den Haag.
Of doe samen de workshop vloggen online!
Je kunt ook altijd even contact opnemen als je vragen hebt.
Klaar
Wil je samen met je kind begeleiding bij het maken van de eerste video’s. Neem gerust contact met me op!
Meer informatie over media en kind vind je bijvoorbeeld op