Creëer gezamenlijk een veilig klimaat in de klas

 

 

Anti-pesten workshops op school

Een pestvrije school wordt je als iedereen zich verantwoordelijk voelt.

Met een veilig klimaat op school bereik je dat leerlingen zich goed voelen, ze worden geaccepteerd zoals ze zijn. Een voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders) graag naar school komen. Je mag zijn wie je bent. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om te leren.

 

Pesten is een ernstig probleem dat de sfeer in een klas en het welzijn van leerlingen sterk beïnvloedt.

Pesten heeft ernstige gevolgen, niet alleen voor de slachtoffers, maar ook voor de pesters en de omstanders. Slachtoffers van pesten kunnen te maken krijgen met langdurige psychologische problemen, zoals angst, depressie en een laag zelfbeeld. Echter, de gevolgen voor pesters zijn eveneens zorgwekkend. Onderzoek toont aan dat pesters vaak een verhoogd risico lopen op problemen op latere leeftijd, zoals antisociaal gedrag en conflicten op de werkvloer. Ook omstanders, die zich niet altijd durven uitspreken of weten hoe ze kunnen ingrijpen, voelen zich vaak machteloos of schuldig, en voelen zich onveilig in de klas met alle gevolgen dan dien.

Het is van cruciaal belang dat je het als school breed aanpakt, niet alleen met de leerlingen, maar in samenwerking met docenten én ouders. Anti-pest workshop worden voor elke doelgroep op maat aangeboden, zodat iedereen, van de klas tot thuis, zich verantwoordelijk voelt voor het creëren van een veilige en fijne omgeving.

pexels-henri-mathieusaintlaurent-8348625

Leerkrachten en docenten

De anti-pest workshop voor docenten richten zich op het herkennen van (online) pestgedrag en het ontwikkelen van vaardigheden om snel en effectief in te grijpen. Ze leren hoe ze een veilige omgeving kunnen creëren waar leerlingen zich gehoord voelen. Deze lessen bieden handvatten voor het bevorderen van open communicatie met leerlingen en ouders, en voor het werken aan een positieve groepsdynamiek.

Het doel is dat de docent pestgedrag kan voorkomen en indien nodig direct aanpakt. We gaan ook aan de slag met cases die gebaseerd zijn op werkelijke situaties die in klassen voorkomen.

 

basisschool Hoeksteen in Honselerdijk. De kinderen uit groep 7 krijgen daar vlogles , media bewustzijn. De gevaren van internet en de regels wat niet en wel te delen via app’s en sociale media.
foto:Arie Kievit

DE ROL VAN LEERLINGEN

De anti-pest workshop voor klassen zijn gericht op bewustwording van de impact van pesten. Ze omvatten interactieve oefeningen, groepsdiscussies en rollenspellen waarin leerlingen leren de verschillende rollen van het pestgedrag te herkennen.

De focus ligt op het versterken van de sociale vaardigheden van de leerlingen. Door gezamenlijk aan een positieve en respectvolle sfeer en eigenaarschap te werken, kunnen leerlingen zich meer verantwoordelijk voelen voor hun eigen gedrag en dat van anderen. Ook leren we door middel van cases hoe je kunt reageren op pestgedrag.

 

bceaf626-4906-419a-a73b-707a78e776aa 2

WORKSHOP: ROL VAN OUDERS

De anti-pest workshops voor ouders zijn gericht op het creëren van een gedeelde verantwoordelijkheid tussen school en thuis. Ouders krijgen inzicht in de signalen van pesten, hoe ze gesprekken kunnen aangaan met hun kinderen en hoe ze hun kind kunnen ondersteunen bij het aangeven van pestgedrag.

Een ander doel van de workshop is dat ouders inzien dat een veilige omgeving in de klas betekent dat ze soms voorbij het eigen gelijk (van hun kind) moeten denken en dat een veilige omgeving een gezamenlijke actieve strategie betekent.

Pak het samen op in de pedagogische driehoek

Door een gezamenlijk plan van aanpak kan er een krachtig netwerk ontstaan dat pesten effectief voorkomt. Het is essentieel dat iedereen, van de docent tot de ouder, zich verantwoordelijk voelt voor het creëren van een veilige omgeving voor de kinderen.

basisschool Hoeksteen in Honselerdijk. De kinderen uit groep 7 krijgen daar vlogles , media bewustzijn. De gevaren van internet en de regels wat niet en wel te delen via app’s en sociale media.
foto:Arie Kievit

Anti-pestprotocol

Een goed anti-pestprotocol geeft leerlingen, leraren en ouders duidelijkheid over hoe pesten wordt voorkomen en hoe gehandeld wordt wanneer er gepest wordt. Door het protocol te volgen ontstaat een samenwerking tussen alle betrokkenen: leraar, pester, gepeste, overige klasgenoten en ouders.

Met een anti-pestprotocol laat de school zien, aan ouders en leerlingen, dat zij pesten serieus neemt, hoe zij pesten voorkomt en aanpakt. Van belang is dat het anti-pestprotocol bij iedereen in de schoolgemeenschap bekend is en wordt gehanteerd in pestsituaties. Direct optreden tegen pesten geeft een duidelijk signaal af aan leerlingen dat pesten op school niet wordt getolereerd. Dit heeft als positief bij effect dat de veiligheidsbeleving van leerlingen zal toenemen.

Even samen brainstormen? Of snel contact?

Neem contact op met [email protected]

of 06-24556951